lørdag den 27. juli 2013

Jordbær/rabarbermousse

I dag har jeg været i gang med at lave en prøve på jordbær/rabarbermousse, så jeg ved, om den vil fungere til næste uges kæmpeprojekt: BRYLLUPSKAGE til 85 mennesker :O

Indtil videre er det gået godt. Jordbær/rabarberkompotten smager rigtig godt uden flødeskum, så mon ikke den også gør med? Jeg venter med spænding på resultatet i aften!
 
 Jordbær, rabarber og sukker bliver kogt op
  
 Den "færdige" mousse..
Nu mangler den bare en maaaaasse timer i køleskabet, så det kan sætte sig.


Første portion, jeg lavede, brændte på - ups ups, men så var der lige en lille slat jordbær/rabarberkompot til mig. Det var super lækkert med mælk på.
 

Opskriften er hapset fra momses-univers

Jordbær/rabarbermousse
3 dl rabarber (friske)
3 dl jordbær (jeg brugte frosne)
1,5 dl sukker
6 blade husblas (måske er 4 nok, hvis man bruger friske jordbær, som er mindre vandede)
Sagten af 1 citron
3 dl fløde
0,5 spsk vanillesukker

OBS: Vær også opmærksom på at nogle jordbær kan være mere "vandede" end andre (+ mængden af citronsaft), så måske der skal tilsættes lidt mere husblas.

Skyl/rens rabarberne. Skæres i mindre stykker (ca. 1,5 cm).
Skyl/rens jordbærrene. Skæres i kvarte.

Kog jordbær, rabarber og sukker i 5-10 minnutter - koges godt sammen. (Af hensyn til evt. jordbakterier skal temperaturen godt op). Kompotten kan blendes, hvis du synes. Lad kompotten afkøle let.

Udblød husblassen i koldt vand i 10 minutter. Kram vandet af og smelt over vandbad sammen med citronsaften. Rør den smeltede husblas i kompotten. Lad kompotten afkøle til en temperatur, så den ikke smelter flødeskummet.

Tilsæt vanillesukker til fløden og pisk den stiv. Vend den afkølede kompot i flødeskummet.

Stil moussen på køl i nogle timer - men gerne til dagen efter.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar