onsdag den 6. februar 2013

Brunsviger

Min kæreste har snart fødselsdag, og i den anledning ville han gerne gave brunsviger, så dette måtte jeg hellere komme i gang med at lave til ham : )


Opskriften er fra Frøken Jensens Kogebog

Brunsviger
250g mel
2 tsk sukker
75g smør/margarine
25g gær
1,25 dl mælk

Glasur
75g smør
75g brun farin

Bland mel og sukker og findel fedtstoffet deri. Udrør gæren i den lune mælk, bland alt og ælt dejen godt sammen. Dæk dejen til og sæt den til hævning et lunt sted ca 20 min.

Udrul dejen og læg den i en lille bradepande. Bøj dejkanterne lidt op langs kanten. Lad dejen efterhæve 10-15 min, hvorefter man, med en finger, laver nogle fordybninger i dejen.

Smørret halvsmeltes og røres med farin. Hæld denne blanding over dejen og bag midt i ovnen i 25-30 min ved 200 grader.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar