mandag den 24. september 2012

Daim

Der er mange kagegrupper på facebook, hvor jeg får inspiration fra. En dag kom en opskrift på hjemmelavet daim frem - en af mine yndlingschokolader!! Så det skulle jeg straks i gang med.

Næste gang vil jeg dog lave daimen tyndere, så det er nemmere at bide over.

Daim inden den overtrækkes med chokolade

Daim efter den er blevet overtrukket med chokolade

Opskriften er fundet på facebookgruppen "Kageklubben"

Hjemmelavet daim
1 plade på ca 20x30cm

2 dl sukker
3/4 dl sirup (lys eller mørk)
2-3 dråber mandelessens (ca 0,5 tsk)
25g hakkede mandler
50g smør
Er det for lyst til din smag, så tilsæt 2-3 dråber kulør. det smages ikke.

Chokolade til at overtrække karamelmassen.

Det hele koges sammen til en sej masse (30 min, afhængig af temperatur på dit komfur). Massen skal være 160 grader. Det skal være sejt, flyde let ud, men ikke være tyndt/løbe.

Hæld det ud på bagepapir (i en form). Lad det stå ca 0,5-1time kølig (IKKE i køleskab, da det så bliver fugtigt og ikke stivner). Så er det klar til at skære ud og overtrække med chokolade, der er smeltet med lidt fløde eller palmin.


Jeg brugte selv en silikoneform for at få de fine hjerter


Ingen kommentarer:

Send en kommentar