mandag den 6. juli 2015

Hurra for mig! Fødselsdaaag!

I dag har jeg fødselsdag. HURRAAAA! Det fejres sammen med den nærmeste familie og masser af kage! Jeg har lavet masser af mini-jordbærtærte og chokoladeboller i dagens glædelige anledning. Det er første gang, jeg har prøvet denne opskrift på chokoladebolle. Stor succes! De var super lækre, da de lige var kommet ud af ovnen, men også utrolig gode, selv da de blev kolde.

 Lune chokoladeboller


LOVE på mini-tærter!

Chokoladeboller
12 stk, store
50g gær
2dl mælk
100g smør
2 æg
50g sukker
en smule salt (ca ½ tsk)
ca 500g mel (indtil dejen er til at arbejde med)
100g hakket chokolade (eller mere, efter smag)
evt. ½ tsk kardemomme
1 æg til pensling

Smuldr gæren i en skål. Smelt smørret og kom mælken i, så væsken er lillefingervarm. Rør væsken godt ud i gæren. Tilsæt herefter sukker, salt og æg, mens der røres godt rundt. Rør lidt mel i af gangen sammen med den hakkede chokolade og tilsæt evt. kardemomme.

Ælt dejen, og lad den hæve et lunt sted i ca 30 min. (evt. længere tid, da det afhænger af temperaturen på melet og gær-blandingen) til dejen har dobbelt størrelse, så den giver efter, når man trykker den let i toppen.

Form dejen til boller og sæt dem på en bageplade beklædt med bagepapir. Lad dem efterhæve 40 min.

Pensl dem med æg og bag dem i en 190 graders varm ovn i ca 11-12 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar